Badanie MasterCard – polscy konsumenci a nowe formy płatności bezgotówkowych

Firma MasterCard opublikowała najnowsze wyniki badania na temat otwartości polskich konsumentów na nowe formy płatności bezgotówkowych. Badanie zrealizowano we współpracy z domem badawczym MAISON & PARTNERS. Wyniki wykazały, że polscy konsumenci chętnie wybierają płatności bezgotówkowe, coraz częściej korzystając z płatności zbliżeniowych.

Okazuję się, że jesteśmy otwarci na najbardziej innowacyjne formy płatności takie jak płatności mobilne czy portfele cyfrowe. Uważamy, że płatności bezgotówkowe są bezpieczne, wybieramy je ze względu na wygodę, prostotę i łatwość. Również zakupy online są już dla nas codziennością. Jasno wynika też, że osoby które raz wypróbowały płatność zbliżeniową telefonem, chętnie sięgają po tą formę kolejny raz.
Na podstawie wypowiedzi udzielonych w ankietach, badacze wyodrębnili cztery różne postawy wobec nowych płatności:

Aktywni Kartowicze, którzy stanowią aż 35% badanej grupy, to osoby aktywne i często zamożniejsze niż pozostali badani. Czują się bezpiecznie w Internecie,, chętniej też płacą za zakupy kartą. Dla nich zakupy muszą być szybkie i wygodne dlatego lubią nowe rozwiązania jakie pojawiają się na rynku.

Aspirujący Zakupowicze stanowią 20% badanych. To najczęściej osoby młode i jeszcze o niewielkich dochodach, które chcą „być na bieżąco”. Chętnie korzystają z nowinek technologicznych i posiadają dużo „gadżetów”, ale jednocześnie nie nacieszyły się jeszcze pieniędzmi i dlatego lubią je fizycznie posiadać.

Racjonalni Pragmatycy to kolejna z 20% grup. Nie lubią eksperymentować i korzystają tylko ze sprawdzonych metod płatności. Chętnie płacą przelewem lub kartą, ale wciąż z dystansem podchodzą do płatności mobilnych.

Zagubieni Gotówkowicze 24% wszystkich badanych. Rzadko robią zakupy online, a jeśli już, to preferują płatność „za pobraniem”. Nie odnajdują się w szybko zmieniającym się świecie technologii, dlatego mają ograniczone zaufanie do nowych rozwiązań.

Badanie MasterCard pokazało, że przekonaliśmy do płatności bezgotówkowych i  czujemy się bezpiecznie korzystając z nich. Karty płatnicze stały się dla nas powszechne. Szczególnie polubiliśmy szybkie i proste płatności zbliżeniowe. Prawie połowa (49%) uczestników badania MasterCard deklaruje, że częściej płaci kartą niż gotówką, w porównaniu z 31% ankietowanych, którzy nadal chętniej płacą gotówką.

Badanie potwierdziło dużą popularność e-handlu. Spośród przebadanych internautów, aż 87% robi zakupy online, a 40% robi to co najmniej 2-3 razy w miesiącu. W internecie najchętniej zamawiamy: ubrania i buty (67%), kosmetyki (45%), elektronikę (45%), sprzęt RTV AGD (38%) czy książki, muzykę i filmy (38%).

Okazuję się również, że 62% z przebadanych na co dzień używa internetu mobilnego. Tyle samo internautów (tj. 62%) deklaruje korzystanie z bankowości mobilnej, co oznacza, że jest to jedna z trzech najpopularniejszych czynności online, obok korzystania z serwisów społecznościowych (71%) i informacyjnych (68%).  Zaś już 8% polskich internautów deklaruje, że płaciło zbliżeniowo telefonem co najmniej raz. Dodatkowo, 3 na 4 ankietowanych, którzy wypróbowali już zbliżeniowe płatności telefonem, jest zadowolonych i chce nadal z nich korzystać.

Leave a Reply

QR Code Business Card statystyki odwiedzin stron internetowych