Wyniki GK Redan za 2012 r. mocno obciążone odpisami

Grupa Kapitałowa Redan opublikowała raport finansowy za 2012 r., zgodnie z którym skonsolidowane obroty wzrosły r/r o 16% do 440 mln zł. Grupa poniosła w minionym roku 27 mln zł straty netto. Na ten wynik duży wpływ miały niegotówkowe odpisy aktualizujące utratę wartości aktywów na łączną kwotę ponad 17 mln zł. Tegoroczne wyniki nie będą już obciążone zdarzeniami jednorazowymi.

Grupa Kapitałowa Redan w 2012 r. osiągnęła 440 mln zł przychodów, co oznacza poprawę o 16% w porównaniu do poprzedniego roku. Grupa będąca właścicielem marek Top Secret, Troll i Drywash oraz sieci dyskontowej TextilMarket poniosła w minionym roku stratę na sprzedaży w wysokości 4,6 mln zł, względem 10,9 mln zł zysku w 2011 r. Na poziomie wyniku operacyjnego (EBIT) miniony rok zamknął się 28,2 mln zł na minusie, podczas gdy rok wcześniej uzyskano 9,2 mln zł na plusie. Redan w 2012 r. poniósł 27,0 mln zł straty netto, w porównaniu do 3,2 mln zł zysku netto rok wcześniej.

„Decydujący wpływ na wysokość poniesionej straty miała skala dokonanych odpisów aktualizujących wartość aktywów. Odpisy obniżyły wynik łącznie ponad 17 mln zł. Strata to także skutek pogorszenia efektywności osiąganej na podstawowej działalności, zarówno w segmencie modowym i dyskontowym.” – stwierdził Bogusz Kruszyński, Wiceprezes Redan S.A. Zarząd zaznacza, jednak że przyczyny pogorszenia wyników w poszczególnych segmentach były jednak różne. „W przypadku sieci TextilMarket wzrost kosztów działalności wynikający ze zwiększenia skali działania nie pociągnął za sobą odpowiedniego wzrostu obrotów. Na niesatysfakcjonujący poziom przychodów wpływ miała także rosnąca konkurencja oraz wprowadzenie do sprzedaży asortymentu, który nie został dobrze przyjęty przez klientów. W przypadku segmentu modowego mieliśmy do czynienia ze znaczącym spadkiem osiąganej marży handlowej. To konsekwencja bardziej agresywnych działań wspierających sprzedaż. Przygotowaliśmy ofertę lepszą jakościowo, a przez to nieco droższą. Okazało się jednak, że pogorszenie koniunktury rynkowej spowodowało, że głównym czynnikiem determinującym sprzedaż była cena. W efekcie część sklepów własnych ze stałymi kosztami utrzymania była nierentowna.” – dodał Wiceprezes Kruszyński.

W przypadku segmentu modowego obroty w 2012 r. wzrosły r./r. o 17% do 215,1 mln zł. Marża handlowa w skali całego roku wyniosła 48%, co oznacza spadek o 5,4 p.p., względem poprzedniego roku.

W segmencie dyskontowym w 2012 r. przychody zwiększyły się r./r. o 14% do 224,5 mln zł. Koszty sprzedaży i zarządu zwiększyły się jednak, aż o 24% do 81,7 mln zł. Marża handlowa była na poziomie 39%, czyli takim samym jak w poprzednim roku.

„Problemy, które przyczyniły się do pogorszenia wyniku w 2012 r. zostały zidentyfikowane jeszcze w minionym roku i zostały wdrożone działania naprawcze w obu segmentach.” – zapewnił Bogusz Kruszyński. W części modowej minimalizowana jest liczba sklepów własnych przynoszących stratę. W 2012 r. zostało zamkniętych 14 salonów. W I kwartale tego roku planowane jest zamknięcie kolejnych sześciu sklepów, a do końca roku jeszcze 21. Na koniec tego roku w naszym kraju Grupa będzie posiadała 28 własne sklepy modowe. Wszystkie placówki będą już rentowne. „Na planowane w tym roku zamknięcia dokonaliśmy już odpisów, które obciążyły wyniki 2012 r. W efekcie prowadzona optymalizacja sieci nie będzie miała wpływu na wyniki 2013 r.” – powiedział Bogusz Kruszyński.

W sieci dyskontowej TextilMarket w IV kwartale minionego roku zamkniętych zostało 10 nierentownych sklepów. „W zakresie oferty wracamy do sprawdzonego asortymentu, który jest najchętniej kupowany przez klientów. Zakładamy również, że koszty działalności nie będą już rosły szybciej niż obroty.” – podkreślił Bogusz Kruszyński.

Rozwijane są jednocześnie najbardziej rentowne obszary, czyli e-commerce oraz sprzedaż za granicą: w Rosji i na Ukrainie. Sprzedaż przez Internet w 2012 r. zapewniła Grupie Redan ponad 21,6 mln zł obrotów. To niemal dwa razy więcej niż w poprzednim roku. „Tempo wzrostu obrotów e-commerce będzie w tym roku prawdopodobnie nieco niższe niż w zeszłym roku, ale cały czas liczymy na dynamiczny rozwój.” – stwierdził Kruszyński.

Grupa Redan w 2013 r. planuje dalszy rozwój sieci sprzedaży. W części modowej zakładany jest rozwój w kraju i za granicą wyłącznie poprzez placówki franczyzowe . W części dyskontowej planowane są otwarcia kolejnych sklepów własnych. Natomiast liczba planowanych nowych placówek będzie znacząco niższa niż w latach poprzednich.

***
Redan SA jest operatorem znanych detalicznych marek odzieżowych: Top Secret, Troll i Drywash oraz sieci dyskontów odzieżowych TextilMarket. Spółka funkcjonuje w ramach Grupy Kapitałowej, która zajmuje się projektowaniem, marketingiem oraz dystrybucją odzieży. Redan zleca swoją produkcję fabrykom w Polsce, Chinach, Indiach Turcji, Korei i Bangladeszu. W Polsce Grupa Kapitałowa zatrudnia dwa tysiące osób. Sprzedaż prowadzona jest w sieci ponad 500 sklepów detalicznych, w ramach której znajdują się mono i multibrandowe salony oferujące odzież marek Top Secret, Troll i Drywash oraz dyskontowe sklepy Textilmarket. Redan powstał w 1995 roku, a w 2003 roku akcje Spółki zostały dopuszczone do publicznego obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Spółka aktywnie wspiera Fundację Happy Kids.

Leave a Reply

QR Code Business Card statystyki odwiedzin stron internetowych