Jak zabezpieczyć przychody firmy w czasie kryzysu?

Zarówno obecna sytuacja epidemiczna, jak i wiszący nad nami od kilku lat kryzys finansowy zbiegły się ze sobą i coraz bardziej dotkliwie oddziałują na gospodarkę. W tak trudnym czasie, kiedy obroty wielu przedsiębiorstw spadają, szalenie istotne jest utrzymanie płynności finansowej. Istnieje co najmniej kilka sprawdzonych sposobów, a najlepiej działające poznacie Państwo już dziś.

 

Audyt wydatków w firmie

Absolutną podstawą w trudnym okresie jest dokładne przyjrzenie się wydatkom. Zależnie od wielkości firmy i generowanych przez nią kosztów, audyt można wykonać samodzielnie lub zlecić to specjalistom o wieloletnim stażu. Wielu właścicieli firm i osoby zarządzające w czasach prosperity zapomina o tym, jak wiele może dać optymalizacja kosztów prowadzenia działalności. Dopóki towar lub usługa sprzedają się z zadowalającą marżą i nie ma problemów z zamówieniami, opieramy się często na sprawdzonych dostawcach i nie analizujemy kosztów aż tak poważnie. Może się jednak okazać, że niezbędne zakupy można zrobić o wiele taniej, a co za tym idzie zwiększyć zyski firmy lub zmniejszyć cenę dla odbiorcy końcowego, co może wiązać się ze zwiększeniem obrotów.

Bezpieczeństwo płatności

Obecnie rynek nie wygląda już tak, jak jeszcze kilkanaście lat temu i płatności gotówkowe są coraz rzadziej spotykane szczególności w modelu współpracy B2B. Nawet zwiększenie obrotów przy jednoczesnej optymalizacji kosztów nie zda się na wiele, kiedy ściągalność zależności będzie stała na bardzo niskim poziomie. Niestety, jak już wcześniej wspomnieliśmy, niem a możliwości rozliczania wyłącznie gotówką lub płatnościami z góry. Ponadto opóźnienia w płatnościach przez klientów powodują zatory płatnicze, polegające na niezapłaceniu faktur dla dostawców materiałów przez firmy, którym klienci zalegają z bieżącym regulowaniem faktur. Rozległe zatory płatnicze to największy problem każdego kryzysu finansowego. Jednak jest na to pewien sposób.

Skuteczne i bezpieczne ściąganie należności

W wyniku zatoru płatniczego problemy z regulowaniem należności mogą mieć również klienci, którzy zazwyczaj płacili w terminie i nie mają złych intencji, a brak przelewu na koncie naszej firmy jest jedynie wynikiem obecnej sytuacji. Dlatego też agresywna i klasyczna windykacja nie zawsze jest rozwiązaniem. Mając na uwadze wszystkie te aspekty, powstały usługi takie jak Payhelp. Przez agresywne działania możliwe jest zrażenie do siebie wielu klientów, a skuteczność nawet windykacji komorniczej jest coraz niższa. Jak można przeczytać na www.payhelp.pl, w przypadku nowoczesnych usług odzyskiwania należności oddanie sprawy do sądu jest ostatecznością. Po pierwsze generuje to dodatkowe koszty, a po drugie nie zawsze jest skuteczne.

W jaki sposób ściągać należności skutecznie?

Podstawą jest zawsze kontakt z dłużnikiem. Specjaliści z działu call center to osoby na pierwszej linii frontu i to właśnie od nich zależy skuteczność windykacji. Typowe firmy windykacyjne znane z agresywnych działań stawiają nierzadko na bezpośrednie podejście i próby wręcz zastraszenia dłużnika. O wiele lepiej jednak sprawdzają się próby polubownego egzekwowania należności. Osoba podejmująca kontakt telefoniczny  lub osobisty musi posiadać zdolności z dziedziny psychologii i starać się zrozumieć dłużnika, a także dopasować plan spłaty do możliwości finansowych. O wiele lepsze z punktu widzenia płynności finansowej jest odzyskanie należności w kilku miesięcznych ratach, aniżeli poprzez wieloletnie nierzadko procesy sądowe i postępowania komornicze. Dokładny research i znalezienie kontaktu z dłużnikiem to najbardziej sprawdzona metoda. Dopiero w przypadku jej fiaska warto jest skorzystać z opcji pozwu pisanego przez doświadczonych prawników.

Dywersyfikacja źródeł przychodu

Kolejnym sposobem na skuteczne poprawienie sytuacji finansowej firmy jest poszukiwanie nowych nisz. Znane są przypadki chociażby firm budowlanych, które w czasach kryzysu zaczęły zajmować się sprzątaniem po budowach lub zajęły się wynajmowaniem i utrzymaniem mieszkań. Dokładne określenie zasobów i możliwości pozwala zmodyfikować ofertę i dotrzeć do nowych klientów. Usługi rolnicze sprawdzają się na przykład w melioracji, a przedsiębiorstwa transportowe w dobie obecnie panujących obostrzeń zamieniają się w firmy oferujące dowóz zakupów i towarów bezpośrednio do klientów indywidualnych. Każdy rodzaj urządzeń i maszyn można wykorzystywać na różne sposoby. Ogranicza nas jedynie kreatywność.

Marketing i reklama

Jeśli nasze obroty spadły, a stali klienci zgłaszają znacznie mniejsze zapotrzebowanie, to nie zawsze oznacza to konieczność pracy na niższych obrotach. Skuteczne działania marketingowe mogą pomóc ściągnąć potencjalnych zainteresowanych. W czasie przestoju warto jest zająć się stroną internetową, przyjrzeć się aktualnym ogłoszeniom i wdrożyć odpowiednie poprawki. Skorzystanie z pomocy agencji reklamowych, pozycjonowania stron WWW i rozwinięcie naszych reklam to szalenie istotny czynnik. Nawet w przypadku niewielkiego terenu działania trudno jest obecnie docierać do klientów bez marketingu.

Pożyczki i kredyty

Ostatnim sposobem na zachowanie płynności finansowej firmy są różnego rodzaju pożyczki i kredyty. Każdy kryzys wszakże ma swój koniec, a po nim rynek odbija się od dna i znów wzrasta zapotrzebowanie na produkty i usługi. W pierwszej kolejności skorzystają na tym już obecni na rynku, którym udało się przetrwać. Znalezienie dobrej oferty kredytu długoterminowego pozwoli na przeczekanie najtrudniejszego okresu, a co za tym idzie obecność na rynku w czasie wychodzenia z tak zwanego dołka.

 

 

 

 

Leave a Reply

QR Code Business Card statystyki odwiedzin stron internetowych