Raport Money.pl. Ile można zyskać przez bałagan z VAT na auta z kratką

Tylko do końca grudnia można sprzedać samochód firmowy i nie płacić VAT. Jeżeli więc ktoś planuje zmianę floty, to teraz jest na to ostatni dzwonek. Tym bardziej, że początek roku to szansa, żeby odliczyć pełny VAT od samochodów o masie do 3,5 tony z homologacją ciężarową. Taka możliwość będzie jednak tylko przez najwyżej kilka miesięcy i jest wynikiem luki prawnej.

– 31 grudnia kończy się okres przejściowy, ustalony w pierwszej decyzji derogacyjnej, czyli zgodzie Brukseli na odstąpienie od unijnej dyrektywy – tłumaczy w portalu Money.pl Magdalena Sławińska-Rzemek, ekspert E-prawnik.pl.

Ministerstwo finansów już kilka miesięcy temu złożyło drugi wniosek derogacyjny, umożliwiający odpisanie od zakupu lub leasingu samochodu osobowego dla firmy 50 procent VAT, ale nie więcej niż 8 tysięcy złotych (obecnie jest to 60 procent, ale nie więcej niż 6 tysięcy złotych). Dopiero 13 grudnia został on zaakceptowany przez Komisję Europejską i czeka na aprobatę Rady Unii Europejskiej. Potem, już w Polsce, będzie musiał jeszcze przejść proces legislacyjny, który najprawdopodobniej zostanie przeprowadzony w przyśpieszonym trybie. – Należy się spodziewać, że potrwa to około dwóch miesięcy – przewiduje Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Motoryzacji Samar. – To moim zdaniem najkrótszy możliwy termin.

Od 1 stycznia do czasu nowelizacji ustawy w Polsce będą więc częściowo obowiązywały przepisy z 2004 roku, pozwalające odliczyć pełny VAT za tak zwane auta z kratką, a częściowo unijne rozporządzenie, precyzujące, które samochody można zarejestrować jako ciężarowe.

Żeby rozwiać wątpliwości, większość zapytanych przez nas dilerów ma już gotową ofertę dla tych, którzy chcą bezpiecznie skorzystać z nieoczekiwanego prezentu od fiskusa. Modele, które na pewno spełniają wymogi homologacji ciężarowej od 1 stycznia 2014 (za co ręczą producenci) i będą podlegać całkowitemu odliczeniu VAT zebraliśmy w tabeli:
Samochody, które od 1 stycznia kupisz z odliczeniem 100 proc. VAT
MARKA MODELE
Audi Q3 (5 miejsc)
Q5 (5 miejsc)
A4 Avant/Allroad (5 miejsc)
A6 Avant/Allroad (5 miejsc)
A5 Sportback (4 miejsca)
A7 (4 miejsca)
BMW X1 (5 miejsc)
X3 (5 miejsc)
X5 (5 miejsc)
Citroen Producent przygotowuje listę
Chevrolet Producent przygotowuje listę
Dacia Producent przygotowuje listę
Fiat Producent przygotowuje listę
Ford* Focus kombi (4 miejsca)
Mondeo kombi (4 miejsca)
Kuga (4 miejsca)
C-MAX (5 miejsc)
Galaxy (5 miejsc)
Hyundai i20 (4 miejsca)
Infiniti QX50 3.0d
QX70 3.0d
Kia Sorento
Mercedes GLK (5 miejsc)
M (5 miejsc)
GL (5 miejsc)
G (5 miejsc)
Viano (5 miejsc)
Vito (5 miejsc)
Citan (5 miejsc)
Nissan Producent przygotowuje listę (ma być gotowa 17 XII)
Opel Brak informacji
Peugeot 3008 (5 miejsc)
5008 (5 miejsc)
Partner (5 miejsc)
Porsche Cayenne (5 miejsc)
Renault Kangoo
Trafic
Master
Seat Alhambra (5 miejsc)
Skoda Fabia hatchback (4 miejsca)
Rapid (4 miejsca)
Roomster (5 miejsc)
Octavia kombi (5 miejsc)
Yeti (5 miejsc)
Superb (5 miejsc)
Suzuki Producent przygotowuje listę
Toyota Avensis kombi (5 meijsc)
RAV4 (5 meijsc)
Land Cruiser (5 miejsc)
Volkswagen Passat kombi (5 miejsc)
Touran (5 miejsc)
Tiguan (5 miejsc)
Sharan (5 miejsc)
Volvo V40 (4 miejsca)
V60 (4 miejsca)
V70 (5 miejsc)
XC60 (5 miejsc)
XC70 (5 miejsc)
XC 90 (5 miejsc)
źródło: Money.pl, Samar. Stan na 16 grudnia 2013

Jak widać, większość samochodów spełniających warunki homologacji ciężarowej to kombi, SUV-y albo nawet minivany, czyli auta droższe. Poza tym, przerobienie seryjnych modeli na spełniające wymogi homologacji ciężarowej to dodatkowy koszt.

Na przykład w Skodzie Fabii – dziś najpopularniejszym samochodzie kupowanym przez polskie firmy – to 500 złotych, a w dowolnym Volvo już 2,5 tysiąca. Po wejściu w życie drugiej decyzji derogacyjnej, odliczenie VAT dotyczyć będzie już wszystkich modeli, a nie tylko tych spełniających warunki homologacji ciężarowej.

Okazuje się także, że o ile w przypadku najdroższych samochodów oszczędności na początku roku mogą być duże, to przy tańszych różnica ceny jest niewielka. Na tyle, że przerabianie ich pod kratkę może okazać się w ogóle nieopłacalne.
Ile można zaoszczędzić na odliczeniu VAT
Cena samochodu brutto Koszt po odliczeniu VAT do 31.12.2013 Koszt po odliczeniu VAT od 1.01.2014 (należy dodać opłatę za dostosowanie homologacji) Koszt po odliczeniu VAT po wejściu nowelizacji
150 000 zł 144 000 zł 121 951 zł 142 000 zł
100 000 zł
94 000 zł 81 300 zł 92 000 zł
50 000 zł 44 390 zł 40 650 zł 45 325 zł
35 000 zł 31 073 zł 28 455 zł 31 728 zł
źródło: Money.pl, kwoty zaokrąglone do pełnych złotych

Zwłaszcza, że większość aut można dziś kupić taniej, w ramach wyprzedaży rocznika 2013. W przypadku tych tańszych promocyjna cena, nawet podwyższona o część VAT liczoną na obecnych zasadach, może okazać się atrakcyjniejsza niż w styczniu koszt samochodu bez podatku, ale i bez rabatu za rok produkcji. Mimo wszystko, eksperci i sprzedawcy liczą na duże zyski na początku roku.

– To szansa na rozruszanie rynku motoryzacyjnego, a przy okazji i innych branż – twierdzi w Money.pl Ryszard Ciechański z Polskiego Związku Motorowego.- Korzystna luka w przepisach potrwa w prawdzie krótko, ale dzięki niej możliwe będzie wyrwanie z obecnego stanu stagnacji.

Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Motoryzacji Samar przestrzega jednak że ta sytuacja uniemożliwia normalne planowanie sprzedaży. – Najprawdopodobniej na początku roku zostanie sprzedana duża liczba samochodów, a potem znów będzie można spodziewać się posuchy – tłumaczy.

Leave a Reply

QR Code Business Card statystyki odwiedzin stron internetowych