Media społecznościowe istotne przy podejmowaniu decyzji finansowych – wynika z międzynarodowego badania ING

Polacy są otwarci na korzystanie z mediów społecznościowych przy podejmowaniu działań lub decyzji finansowych – wynika z międzynarodowego badania „Finansowy Barometr ING”, przeprowadzonego w 12 krajach. Ponad połowa respondentów z Polski dopuszcza możliwość skorzystania z serwisów takich jak Facebook i Twitter przy otwarciu konta, złożeniu reklamacji do instytucji finansowej lub podjęciu decyzji o zmianie banku

Szósta edycja kwartalnego badania Grupy ING „Finansowy Barometr ING”, zrealizowanego dla Grupy ING przez grupę badawczą IPSOS, została poświęcona postawom konsumentów wobec finansów, mediów społecznościowych oraz bankowości mobilnej w Polsce i na świecie. Poszczególne edycje badania dotyczą różnych obszarów finansów osobistych m.in kredytów hipotecznych i emerytur. Badanie zostało zrealizowane w dwunasty krajach m.in. w Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Holandii i Turcji. W badaniu wzięło udział blisko 12 tysięcy respondentów.

W pytaniach odnoszących się do obecnej sytuacji materialnej gospodarstw domowych można zauważyć, że statystyczny Polak ocenia swoją bieżącą sytuację finansową lepiej niż przeciętny Europejczyk. W przypadku Polski tendencja jest jednak negatywna – rośnie przewaga osób, których sytuacja pogorszyła się. Polska dołączyła więc do pesymistów z Eurolandu. Wiele krajów wschodzących, takich jak Polska, przez długi czas opierało się spowolnieniu największych gospodarek, ale ożywienie na ich głównych rynkach eksportowych nie nadeszło w porę, a możliwości dalszego wspierania popytu krajowego wyczerpały się, więc dołek w naszym cyklu koniunkturalnym przypada dopiero teraz.

Nasze badanie pokazało, że polski konsument jest bardzo ostrożny i zdyscyplinowany. Dość, że o wiele rzadziej kupuje impulsywnie niż większość z mieszkańców dwunastu krajów uczestniczących w badaniu, to jeszcze woli płacić gotówką, aby mieć większą kontrolę nad swoim budżetem. Pomimo tego, Polacy nie są zadowoleni ze sposobu w jaki kontrolują swoje wydatki. Może to wynikać z faktu, że jesteśmy wciąż społeczeństwem niezbyt zamożnym a więc duża cześć naszych wydatków to takie, bez których nie można się obejść (utrzymanie mieszkania, żywność, energia), a więc i poczucie panowania nad budżetem jest mniejsze.

Może dlatego Polacy poszukując jak najniższych cen chętnie korzystają z mediów społecznościowych. Informacje w social media lub na forach internetowych są najbardziej pomocne przy podejmowaniu decyzji o kupnie artykułów AGD – 74 proc. osób deklaruje, że przekonały je do zakupu, a 29 proc. skłoniły do zrezygnowania z niego. Media społecznościowe są wykorzystywane stosunkowo rzadziej w przypadku produktów bankowych – do podjęcia decyzji o założeniu rachunku przekonały 59 proc. konsumentów planujących otworzyć konto bankowe – powiedział Rafał Benecki, Główny Ekonomista ING Banku Śląskiego.

Z badania „Finansowy Barometr ING” wynika, że w Polsce, a także w Rumunii i Turcji, media społecznościowe cieszą się względnie wysokim wskaźnikiem zaufania w porównaniu z Europą Zachodnią. Według nas, może to wynikać ze stosunkowo niskiego w tych krajach poziomu kapitału społecznego, czy też zaufania w ogóle. Media społecznościowe stają się także coraz bardziej znaczącym narzędziem dyscyplinującym producentów i usługodawców. Wyniki naszego badania pokazują, że za sprawą informacji z serwisów takich jak Facebook, część konsumentów rezygnuje z zakupu produktu lub usługi. Widoczna jest też skłonność do zgłaszania reklamacji tym kanałem. W rezultacie media społecznościowe mogą przyczynić się do konwergencji poziomu usług względem Europy Zachodniej – powiedział Grzegorz Ogonek, Ekonomista ING Banku Śląskiego.

Wybrane wyniki badania:

Postawy konsumentów wobec finansów

W okresie ostatnich 3 miesięcy sytuacja finansowa połowy Polaków (51%) nie zmieniła się. Równocześnie co trzeci Polak (37%) zadeklarował, że obecna sytuacja gospodarcza przyczyniła się do pogorszenia jego sytuacji. Co dziesiąty (13%) przyznał, że odczuł poprawę. W sumie statystyczny Polak ocenia swoją bieżącą sytuację finansową nieco lepiej niż przeciętny Europejczyk.
Polacy nie szaleją na zakupach – regularnie na impulsywne zakupy pozwala sobie 22% respondentów z Polski. Rekordzistami pod tym względem są Turcy (45%) i Brytyjczycy (41%).
Co drugi respondent z Polski woli płacić gotówką za zakupy, ponieważ łatwiej jest mu zauważyć ile wydaje. Może dlatego że ma świadomość iż takim zakupom z użyciem karty towarzyszy mniejsze poczucie winy z powodu wydawania pieniędzy, niż wydając gotówkę. Tak uważa dwie piąte polskich respondentów (38%). 41% mniej zastanawia się nad ceną gdy płaci kartą.
Dwóch na pięciu Polaków (41%) deklaruje, że ciężko im związać koniec z końcem. To poniżej średniej dla wszystkich badanych krajów (45%). Największe problemy finansowe mają mieszkańcy południa Europy: Hiszpanie (57%), Włosi (54%) oraz Francuzi (54%).

Rola mediów społecznościowych przy podejmowaniu decyzji finansowych

W Polsce najbardziej popularnym źródłem informacji przy podejmowaniu decyzji o otwarciu konta są strony firmowe i materiały marketingowe (35%), następnie rozmowy ze znajomymi i rodziną (32%), artykuły prasowe (27%) oraz media społecznościowe (21%)
Polscy respondenci wyróżniają się stosunkowo wysokim zaufaniem do mediów społecznościowych. 14% przy podejmowaniu decyzji o otwarciu konta ma największe zaufanie do serwisów typu Facebook czy Twitter. Dla porównania, w Niemczech zaufanie do mediów społecznościowych wynosi w tym wypadku 7%, w Wielkiej Brytanii 6%, a we Francji 4%.
Polacy chętnie korzystają z mediów społecznościowych podejmując decyzję o zakupie lub rezygnacji z zakupu produktów i usług. Social media są najbardziej pomocne w przypadku przekonania do zakupu artykułów AGD (74%), wyboru restauracji (71%) i miejsca na wakacje (68%). Informacje z mediów społecznościowych są wykorzystywane stosunkowo rzadziej w przypadku produktów bankowych – do podjęcia decyzji przekonały 59 proc. konsumentów planujących otworzyć konto bankowe i 48 proc. zamierzających wziąć kredyt hipoteczny.
Polacy są otwarci na korzystanie z mediów społecznościowych przy podejmowaniu działań lub decyzji finansowych. 61% respondentów z Polski dopuszcza taką możliwość przy składaniu reklamacji do instytucji finansowej, 59% otwierając konto bankowe, 56% podejmując decyzję o zmianie banku oraz 40% zmieniając warunki kredytu hipotecznego.
Większość polskich respondentów oczekuje, że banki będą oferowały w mediach społecznościowych produkty i usługi (60%) oraz będą wchodziły w interakcje z osobami komentującymi ich działalność (57%). 42% ma nadzieję, że banki umożliwią dokonywanie płatności przez media społecznościowe.

Postawy konsumentów wobec bankowości mobilnej

Najpopularniejszym celem korzystania z bankowości mobilnej w Polsce jest płacenie rachunków (35%), co jest dwukrotnie wyższym wynikiem od średniej dla wszystkich badanych krajów (17%). Polacy stosunkowo rzadziej wskazywali natomiast na sprawdzenie stanu konta (31% wobec średniej 38%).
Zarówno w Polsce, jak i na zachodzie najpopularniejszym miejscem korzystania z bankowości mobilnej jest dom – tak wskazywał średnio co trzeci respondent. Polscy respondenci najczęściej ze wszystkich badanych krajów deklarowali, że z bankowości mobilnej korzystaliby na zakupach (16% wobec średniej 9% ) oraz na wakacjach (15% wobec średniej 11%).
Najczęściej wymienianą przyczyną niekorzystania z bankowości mobilnej przez osoby jej nieużywające, jest brak odpowiedniego telefonu (43% respondentów z Polski) . W dalszej kolejności Polacy wskazywali na obawy związane z bezpieczeństwem (27%) oraz brak takiej potrzeby (15%). W Polsce obawy o zabezpieczenia bankowości mobilnej są stosunkowo niskie np. w Niemczech takie wątpliwości deklaruje 50% respondentów, a w Wielkiej Brytanii 39%.
Bankowość mobilna zmienia nawyki konsumentów. Blisko połowa użytkowników z Polski deklaruje, że dzięki niej rzadziej korzysta z tradycyjnej bankowości internetowej, a ponad cztery piąte (85%) częściej sprawdza swoje konto. Dwie trzecie (67%) uważa, że dzięki temu ma większą kontrolę nad pieniędzmi, a 45% deklaruje, że więcej oszczędza.

Pełen raport z badania jest dostępny na platformie www.zafinansowani.pl.

Badanie „Finansowy Barometr ING” zostało zrealizowane w kwietniu i maju 2013 r. na grupie 11,724 respondentów w 12 krajach (Polska, Austria, Francja, Włochy, Belgia, Wielka Brytania, Luksemburg, Holandia, Hiszpania, Niemcy, Turcja, Rumunia). Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Grupy ING przez IPSOS. Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI.

Pełny komunikat w biurze prasowym

Leave a Reply

QR Code Business Card statystyki odwiedzin stron internetowych