Raport IMM: obniżka cen gazu receptą na zwycięstwo

Energetyka znowu wstrząsnęła mediami. Niemal połowa listopadowych przekazów na temat bossów gospodarki
poświęcona była branży energetycznej, zaś prawie 1/3 wszystkich informacji koncentrowała się na osobie Grażyny Piotrowskiej – Oliwy, szefowej PGNiG. Jedyna w zestawieniu bosska sukces medialny zawdzięcza udanym negocjacjom cen gazu, których efektem może być obniżka odczuwalna dla każdej polskiej kieszeni – informuje Instytut Monitorowania Mediów w najnowszym raporcie. W listopadzie wszystkie niemal firmy opublikowały wyniki finansowe lub prognozy, ujawniły też plany inwestycyjne i oczekiwania wobec przyszłego roku.

IMM przeanalizował prawie 3,7 tys. publikacji z prasy i internetu pod kątem ekspozycji prezesów w mediach. Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją raportu na stronie IMM.

Energetyka
Ceny gazu będą niższe – na taką informację czekał cały kraj, chyba każde gospodarstwo domowe. Głównie – choć nie tylko, ta informacja zapewniła energetyce dominującą pozycję w przekazach medialnych, a odpowiedzialnej za sprawę Grażynie Piotrowskiej-Oliwie, prezesce PGNiG, zagwarantowała status najbardziej medialnego bossa polskiej gospodarki.

Drugie miejsce zajął Dariusz Lubera, prezes Taurona. Lubera zapowiada stagnację w branży oraz bierze pod uwagę możliwość spadku przychodów firmy w 2013 roku. Jednocześnie firma może się pochwalić poprawą wyników finansowych w trzecim kwartale i za trzy kwartały 2012 roku.

Trzecie miejsce zajął Krzysztof Kilian, dowodzący PGE. Kilian wspominany był w kontekście wsparcia przez państwo budowy elektrowni jądrowej. Zdaniem prezesa PGE wsparcie finansowe ze strony państwa jest kluczowe w przypadku tego projektu.

Telekomunikacja
Maciej Witucki, prezes Orange Polska, był w listopadzie najbardziej medialnym prezesem z branży telekomunikacyjnej. Popularność w mediach przyniosło Wituckiemu skojarzenie świata biznesu z polityką. Prezes Orange jest też prezesem Francuskiej Izby Przemysłowo Handlowej w Polsce, dlatego nie mogło go zabraknąć w informacjach, gdy Polskę odwiedził prezydent Francji Francois Hollande.

Na drugim miejscu znalazł się kierujący Polkomtelem Zygmunt Solorz-Żak. Nowym, jeszcze raczkującym, ale już medialnym pomysłem biznesmena są „inteligentne domy”. Pomysł ten zakłada, że grupa Solorza-Żaka będzie dostarczała w ramach jednego rachunku prąd, telewizję i internet. Być może w tym tkwi tajemnica wejścia Tomasza Zadrogi, byłego prezesa PGE, do zarządu Polkomtelu.

Trzecie miejsce należy do Mirosława Godlewskiego kierującego Netią. Firma opublikowała wyniki finansowe i obniżyła prognozy – jak twierdzi prezes Godlewski – w związku ze spowolnieniem gospodarczym.

Bankowość
Zbigniew Jagiełło, kierujący PKO BP, chyba nie zamierza ustąpić miejsca w mediach innym przedstawicielom branży bankowej. Po raz kolejny prezes PKO BP okazał się najbardziej medialnym bossem z tego sektora. Punktem wyjścia wielu publikacji były zgodne z oczekiwaniami rynku, niezłe wyniki finansowe spółki. Prezes PKO BP pojawiał się też w kontekście contact center, które bank otwiera w Rzeszowie oraz w związku z mecenatem kulturalnym PKO BP.

Na drugim miejscu znalazł się Luigi Lovaglio (Pekao SA), głównie za sprawą bardzo dobrych wyników finansowych firmy.

Trzecie miejsce zajął Krzysztof Rosiński z Getin Noble. Zarówno bank, jak i prezes, najczęściej pojawiają się ostatnio w mediach w związku z kolejnymi zakupami: 7 listopada podpisano wstępną umowę nabycia 100% akcji Dexia Kommunalkredit Bank Polska S.A. Prezes Rosiński twierdzi, że jest to kolejne wzmocnienie pozycji Getin Noble Banku w sektorze finansowym i pozytywnie wpłynie na dalszy rozwój banku.

Paliwa
Kierujący Lotosem Paweł Olechnowicz był najczęściej cytowanym i wspominanym bossem branży paliwowej w listopadzie. Z jednej strony media informowały, że współpraca PGNiG i Grupy Lotos w zakresie poszukiwań gazu ziemnego i ropy naftowej nabiera tempa, z drugiej donosiły o rozstaniu Lotosa z żużlowcami z Wybrzeża.

Jacek Krawiec, prezes PKN Orlen, zajął drugie miejsce w rankingu medialności paliwowych bossów. Plany inwestycyjne Orlenu zdominowały przekazy medialne na temat spółki w listopadzie. Więcej odwiertów produkcyjnych, coraz więcej stacji paliw – nowy rok zapowiada się dla spółki pracowicie.

Piotr Dziwok (Shell Polska) zajął trzecią pozycję.

Ubezpieczenia
Najczęściej cytowanym i wspominanym prezesem branży ubezpieczeniowej w listopadzie był Andrzej Klesyk, kierujący PZU. W rankingu Liderów Filantropii w kategorii “Firma, która przekazała najwięcej środków na cele społeczne” pierwsze miejsce zajęło PZU z kwotą darowizn wynoszącą ponad 20 mln zł. Dobre uczynki wracają – firma może się też pochwalić dobrymi wynikami finansowymi.

Na drugim miejscu wśród szefów firm ubezpieczeniowych uplasował się Jarosław Parkot, dowodzący Wartą TUnŻ SA. Parkot to szef skuteczny: po trzech kwartałach Warta uzyskała ponad 9 proc. wzrost przypisu składki, utrzymując pozytywny trend. „To znakomity wynik szczególnie, jeśli weźmiemy pod uwagę, że trzeci kwartał w skali rynku nie był tak dobry jak pierwsze półrocze. Wzrost rynku w pierwszych dziewięciu miesiącach roku szacujemy na około 5 proc.” – powiedział szef spółki.

Trzecia pozycja należy do Franza Fuchsa, prezesa Vienna Insurance Group w Polsce.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła (“Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz oznaczenia w grafikach.
Autor:
Nina Olszewska, starsza specjalistka ds. analiz mediowych IMM.

One Response to “Raport IMM: obniżka cen gazu receptą na zwycięstwo”

  1. Agbonlahor pisze:

    Grażyna Piotrowska jest czołową osobą Polskiej energetyki, dlatego też nie uważam aby owa ilość ilośc rozmów na jej temat był jakkolwiek zbyt duży. Pozdrawiam, Johny

Leave a Reply

QR Code Business Card statystyki odwiedzin stron internetowych